بسم الله الرحمن الرحیم(عشق معنوی)سلام بر دوستداران حیوانات

بسم الله الرحمن الرحیم(عشق معنوی)سلام بر دوستداران حیوانات

(:اینهایی که حیوان نمی خورندبه هنگام مرگ(خیلی سخت) جان نخواهندداد:)
بسم الله الرحمن الرحیم(عشق معنوی)سلام بر دوستداران حیوانات

بسم الله الرحمن الرحیم(عشق معنوی)سلام بر دوستداران حیوانات

(:اینهایی که حیوان نمی خورندبه هنگام مرگ(خیلی سخت) جان نخواهندداد:)

روزنامه ها و رسانه ها

 بسم الله الرحمن الرحیم شهادت مولی المحدثین مولایم علی(ع)برتمام بشریت تسلیت باد

روزنامه ها و رسانه های مختلف، مطالب گوناگونی در رابطه با فرهنگ گیاهخواری چاپ و منتشر کرده اند.
در اینجا تعدادی از آنها را مشاهده می کنید.

 روزنامه جام جم دوشنبه 13 اسفند 1386 

گیاهخواری از سیر تا پیاز - دکتر محمد کیاسالار کلیک کنید 

 

 

 هفته نامه سلامت
گیاهخواری چیست؟ 
هفته نامه سلامت شنبه 21 مهر 1386 شماره 140
سرطان در سبد خرید خانوار 
روزنامه اعتماد دوشنبه 15 مرداد ماه 1386 شماره 1460
ساختار بدن انسان با گیاهخواری سازگار بوده است 
روزنامه هم میهن پنجشنبه 7 تیر 1386 صفحه 16 
گوشت خوردن ممنوع
گیاهخواران زمین را سرد نگه می دارند 

رادیو تهران مرداد ماه 1386

مصاحبه با قیصر قیصری عضو انجمن گیاهخواران ایران

روزنامه همشهری پنجشنبه 11 مرداد ماه 1386 شماره 4332

سویا؛ محدودیت مفید

روزنامه همشهری چهارشنبه 20 دی ماه 1385 شماره 4179

گیاهخواری؛ از سیر تا پیاز - صدف کوه کن

روزنامه همشهری (محله) شنبه 31 تیرماه 1385 شماره 116

خوشمزه، مقوی و سالم تر از گوشت

  

یامولاعلی مددی مولا12130

خداحافظ

شب قدر به مسجد بروید تا سعادتمند شوید اگر رفتید از دعای خیر ما را بی نصیب نگذارید التماس دعا نماز و روزه مفتخر

یامولاعلی مددی مولا۱۲۱۳۰

مصاحبه با گیاهخواران

بسم الله الرحمن الرحیم 

سلام بزرگوار و راهنمای شکوفایی من 

نماز و روزه مفتخر 

یامولاعلی مددی مولا۱۲۱۳۰ 

خوردن گوشت بذر شفقت ژرف را نابود می کند.

ماهاپاری نیروانا - متن بودایی 

ساتیا دختر 7 ساله ای که تا بحال گوشت نخورده 

ساتیا، دختر 7 ساله ای که تا بحال گوشت نخورده 

 

مصاحبه ای که پیش روی دارید شرح تجارب خانواده ی سبزی است که تا بحال به فرزند خود گوشت نخورانده اند. خانواده ای که برای زندگی و حیات، ارزش قائل اند و همواره تلاش دارند بجای جنگیدن با طبیعت دست آشتی به سویش بلند کنند.

 

1-     لطفاً خودتان را معرفی کنید و بفرمایید چند سال است شما و همسرتان رژیم غذایی گیاهی، انتخاب کرده اید؟

من فریبا حاجی قاسمی هستم و به همراه همسرم حدوداً 11 سال است که گیاهخوار هستیم.

 

2-     دلیل اصلی گیاهخوار شدن شما چه بوده است؟

در واقع داستان چگونگی گیاهخوارشدن ما طولانی است ولی اگر خلاصه بخواهم بگویم این است که کمی پس از ازدواجمان من مبتلا به بیماری معده شدم و با اینکه به گوشت و غذاهای گوشتی بسیار علاقه مند بودم، به تجربه متوجه شدم که روزهایی که تصادفاً گوشت نمی خورم حالم بهتر است. همسرم گیاهخواری را چند سال قبل از ازدواجمان به دلیل تمرین‌های ذهنی تجربه کرده بود ولی چون از طرف خانواده حمایت نشده بود به ناچار این کار را کنار گذاشته بود. در نتیجه به محض اینکه من متوجه شدم گوشت مسبب بیماری ام شده من را بسیار تشویق کرد تا گیاهخواری را امتحان کنم و با هم از آن به بعد گیاهخوار شدیم.

 

3-     بیماری معده شما بخاطر رژیم غذایی گیاهی، بهبود پیدا کرد؟

بله – و باید بگویم در این مورد خوشبختانه یا بدبختانه درمان های دیگر اصلاً مؤثر واقع نشد. فقط از زمانی که گیاهخوار شدم تا الان که حدوداً 11 سال می‌گذرد مشکل من کاملاً برطرف شده است!

4-     شما از کدام دسته از گیاهخواران می باشید؟ (Vegan, Lacto, Ovo,...)

لاکتو

 

5-     آیا به لحاظ جسمی شما و خانواده تان از قد و وزن متناسبی برخوردار هستید؟

بله- البته ما پس از سن رشدمان گیاهخوار شدیم. ولی من خواهری دارم که از 13 سالگی گیاهخوار است و هم قد و وزن متناسبی دارد و هم از نظر درسی بسیار موفق است. او اکنون که 21 سال دارد در دانشگاه تهران سال سوم رشتة مهندسی کشاورزی را به پایان رسانده و بسیار فرد پر انرژی و موفقی است.

 

6-     اسم فرزند شما «ساتیا» است، این اسم به چه معناست؟

ساتیا به معنی حقیقت و راستی است. و ریشة این اسم سانسکریت می‌باشد. در چند هزار سال پیش نام یک شاهزاده خانم بوده است.

7-     از ساتیا بگویید که تا به حال گوشت مصرف نکرده است. او چند سالش است و وضعیت جسمی او به چه صورت می باشد؟

من 4 سال قبل از بارداریم گیاهخوار بودم. در نتیجه ساتیا خوشبختانه هرگز گوشت، مرغ، ماهی و تخم مرغ مصرف نکرده است. او متولد سال 1379 است و امسال به کلاس اول می‌رود. از وضعیت جسمانی او اگر بخواهید ترجیح می‌دهم مثل همه مادرها که از بچه‌هایشان تعریف می‌کنند از ساتیا تعریف نکنم و با ارائه مدارک پزشکی ساتیا کمک کنم تا همه شاید از نگرانی درمورد کودکان گیاهخوار فارغ بشوند! ساتیا همیشه نمودار رشدش بالای خط نرمال بوده از ابتدا تا الان. از نظر سطح انرژی و هوش هم تقریباً تمام بچه‌های هم سنش را پشت سر گذاشته است.

 

8-     معمولا به خانمهای باردار توصیه می شود لااقل هفته ای دو تا سه بار گوشت مصرف کنند تا آهن کافی به بدنشان برسد. شما از چه موادی بجای گوشت استفاده می کردید؟

متأسفانه باید بگویم که این توصیه‌ها قدیمی است و امروزه از نظر علمی در محافل علمی رد شده است. پزشکان برای رساندن آهن کافی به مادر قرص‌های آهن نیز تجویز می‌کنند که پزشک من با دیدن نتیجة آزمایشات من متقاعد شد که من قرص را هم مصرف نکنم! این البته برای خیلی‌ها باور نکردنی است! من با داشتن یک برنامة غذایی متعادل و کمک گرفتن از طب سنتی آیورودا ، با خوردن عسل ،مغزها مانند گردو و بادام و پسته و میوه‌ها مانند زرد آلو و خرما و هلو و سبزیجات تازه مانند جعفری و شاهی و غیره و لبنیات و حبوبات مانند عدس و ... بدون هیچ مشکلی دوران باردایم را پشت سر گذراندم.

 

9-     همچنین توصیه می شود که از هفت ماهگی به بعد حتما گوشت وارد غذای کودک شود، شما برای ساتیا چه چیزی جایگزین کردید؟ می توانید کمی بیشتر در مورد تغذیه یک کودک گیاهخوار صحبت کنید.

البته پزشک ساتیا هم در ابتدا با توجه به متونی که دردانشگاه تحصیل کرده بودند این نظر را داشتند ولی پس از اینکه دیدند ما با استناد به کودکان گیاهخوار در کشورهای دیگر نسبت به این موضوع پافشاری داریم شروع به تحقیق درمورد دستاوردهای جدید پزشکی کردند و با این کار به نتایج جدید دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و علمی مختلف مبنی بر عدم التزام گوشت در برنامة غذایی کودک دست یافتند. باید توجه داشت که درمورد مسائل علمی باید علمی نظر داد و نه نظری و متعصبانه یا ناآگاهانه! همة ما در جامعه بسیاری از کودکان گوشتخوار را می‌بینیم که دچار سوء تغذیه هستند و از مشکل کمبود آهن رنج می‌برند. متأسفانه فرهنگ تغذیة سالم و طبیعی امروزه جای خود را به فرهنگ غذای تکمیلی و کنسروی داده است. و بدن انسان به نظر می‌رسد علی‌رغم اینکه انتخاب دیگری ندارد ولی هنوز در برخورد با تغذیة ناسالم اعتراض خود را باشجاعت و به شکل ناهنجاری‌های مختلف نشان می‌دهد. من غذای ساتیا را از 7 ماهگی به بعد با ترکیبات پروتئینی سبک مثل آرد برنج و بادام شروع کردم و کم کم به آن ماش پوست کنده را افزودم. خرما و نان سبوس دار هم اغلب در برنامة غذایی ما بود. به او حلیم جوانة گندم می‌دادم که سرشار از اسیدهای آمینة ضروری است. سپس کم کم شیر گاو را به برنامة غذایی او افزودم که البته ساتیا در ابتدا به شدت به شیر حساسیت نشان داد ولی کم کم این حساسیت برطرف شد. می‌توانم بگویم بیشترین تأکید من بر دادن غذاهای تازه و متنوع بود . از کودکی نیز او را با میوه خوردن انس دادم. من هرگز نگران سلامتی فرزندم نبودم زیرا به لطف خدا همیشه نمودار رشد قد و وزن او بالای خط نرمال بود.

 

10- آیا فکر می کنید تفاوتی به لحاظ جسمی و روحی بین ساتیا و سایر همسالانش وجود دارد؟

من تحقیق علمی در این مورد نکردم، ولی به نظر می‌رسد خیلی کمتر از سایر هم کلاس هایش مریض می‌شود و شدت بیماری هایی مثل سرماخوردگی هم در او به نسبت بقیه دوستاش خیلی کمتر است. در مورد هوش هم نمی‌توانم آن را به گیاهخواری ربط بدهم چون گوشت‌خواران باهوش هم زیاد هستند! ولی اغلب همه نگران این هستند که نکند گیاهخواری صدمه ای به کودک بزند که باید بگویم خیر.

 

11- برای این تصمیم که فرزندتان گیاهخوار شود با چه کسانی مشورت کرده اید؟ آیا رژیم غذایی اش تحت نظر پزشک انتخاب شده است؟

راستش چون قبل از بارداری با مطالعات مختلفی که داشتم عمیقاً اعتقاد داشتم گیاهخواری تغذیه مناسب برای انسان‌هاست و قبل از اینکه بچه دار بشویم در کشور‌های مختلف کودکان گیاهخوار سالم زیادی دیده بودم، در نتیجه با کسی در این مورد مشورتی نکردم ولی از دوستانم که خود فرزندان گیاهخوار داشتند مشورت غذایی می‌گرفتم چون به هرحال گیاهخواری هم فرهنگ خودش را دارد. اما پزشک ساتیا اوایل خیلی اصرار داشت که ساتیا لااقل تخم مرغ بخورد ولی ما چون مطمئن بودیم تغذیه ساتیا کامل است این کار را نکردیم. سپس ایشان با آزمایشاتی من و همسرم را چک کردند به هر حال پذیرفتند که ما مشکل سوء تغذیه نداریم. البته لازم به ذکر است که ایشان بسیار مسؤلانه به خاطر ساتیا سراغ دست ‌آوردهای جدید علمی و مقاله‌های علمی بین‌المللی رفتند که در نتیجه ما متوجه شدیم دنیای علم امروز دیگر مثل گذشته به گیاهخواری بی اعتماد نیست.

 

12- منظور شما از اینکه می گویید گیاهخواری فرهنگ خودش را دارد چیست؟ آیا افراد گیاهخوار باید برنامه ی خاص و دقیقی داشته باشند؟ چون برخی افراد فکر می کنند که گیاهخواری کاری است بسیار مشکل و نیاز به برنامه ی دقیق تغذیه دارد. آیا واقعا این طور است که باید هر روزه حجم زیادی از مواد گیاهی مصرف شود تا بتواند جایگزین گوشت گردد؟

ما می‌دانیم که در بیشتر موارد سلامتی در گرو تغذیة سالم است! ولی این به آن معنی نیست که ما هر روز میزان پروتئین و ویتامین غذاهایی را که می‌خوریم اندازه بگیریم. حداقل به نظر من این کار عملاً غیر ممکن است و زندگی را از روال طبیعی خارج می‌کند. ما گیاهخواران از افتخاراتمان این است که زندگی راحت‌تر و طبیعی تری داریم. منظور من از فرهنگ گیاهخواری چیز خاصی نیست فقط مربوط به طرز تهیة غذاهای جدید و خوشمزه است که بصورت بدیهی کسی که تا بحال گیاهخواری را تجربه نکرده نمی‌تواند آن را به سادگی کشف کند.

و برای پاسخ قسمت آخر سؤالتان باید بگویم که ابداً در ظاهر و حجم غذاهای ما با غیر گیاهخواران تفاوتی وجود ندارد.

13- کدام غذای گیاهی برای خانواده تان دلپذیرتر است، ساتیا کدام را بیشتر دوست دارد؟

قرمه سبزی! البته ساتیا برخلاف بیشتر کودکان اصلاً بدغذا نیست و همه غذاهای گیاهی را دوست دارد.

 

14- آیا ساتیا در شرایط خوردن گوشت قرار گرفته!عکس العمل او در این شرایط چه بوده است؟

بله. وقتی توی هواپیما و مکان‌های عمومی شاهد خوردن گوشت دیگران می‌شود تعجب می‌کند که چطور آنها این غذای بد بو را می‌خورد؟ همیشه آرزو می‌کند کاش همه گیاهخوار می‌شدند.

اما یکبارکه در مدرسه قیمه داده بودند، ساتیا نتوانسته بود گوشت را از سویا تشخیص بدهد و درنتیجه یک قاشق خورده بود و بعداً متوجه شده بود که فرق دارند.

 

15- آیا ساتیا از شما پرسیده «چرا گوشت نخورم» پاسخ شما چه بوده است؟

هیچ وقت.

16- آیا فکر نمی کنید رژیم غذایی متفاوت ساتیا با دوستان احتمالی اش در آینده مشکلی در مراحل ابتدایی تعلیم در مدرسه بوجود بیاورد؟

ساتیا از بچگی شاهد بوده که همه راجع به اینکه چرا ما گوشت نمی خوریم از ما سؤال می‌کردند. در نتیجه او هم تبدل به یک مبلغ گیاهخواری شده!

 

17- آیا فکر می کنید انتخاب رژیم غذایی گیاهی تاثیری در روحیه شما و همسرتان داشته است؟

بله همه چیز به طور کاملاً واضحی تغییر کرده. ما بیشتر به طبیعت نزدیک شدیم و در نتیجه به خداوند متعال که خالق این طبیت زیباست. اینهمه تنوعات نامحدود را او در اختیار ما گذاشته و درنتیجه ما حس می‌کنیم که نیازی نیست به بهانه تغذیه برای بقای خود به حق زندگی موجودات دیگر تجاوز کنیم. یک تجربه خیلی باارزش دیگری که ما داریم این است که به علت فقدان غذاهای آماده گیاهی، ما به اجبار غذاهای تازه و سالم خانگی مصرف می‌کنیم که این خود موجب پویایی بیشتری در زندگی ماست. اگر به زندگی زوج‌های جوان نگاه کنید اغلب متاسفانه درحال خوردن سوسیس و کالباس و غذاهای آماده هستند که کاملاً و مشخصاً سلامتی خود و فرزندانشان را به خطر می‌اندازند.

 

18- آیا به لحاظ اجتماعی مشکلی برایتان پیش آمده است؟ (مهمانی ها و دوستان و...) اگر خاطره ای در این مورد دارید بفرمایید.

اوایل که من هنوز نمی دانستم که گیاهخواری واقعاً چیست و از همه مهمتر اینکه مطمئن نبودم بتوانم عادات غذایی قبلی را برای همیشه کنار بگذارم به پدر و مادرها و اقواممان نگفته بودیم چون در ضمن مطمئن بودیم که آنها مخالفت می‌کنند. در نتیجه زمانی که آنها به منزل ما می آمدند من سعی می‌کردم غذاهای فرنگی درست کنم و اصلاً نمی‌گفتم که عمداً گیاهی است و آنها هم میل می‌کردند و لذت می‌بردند و وقتی به منزل آنها می‌رفتیم هر بار به یک روشی از خوردن گوشت در می‌رفتیم. یک بار در یک مهمانی صاحب خانه شنیسل مرغ درست کرده بود و آنها را با انواع سبزیجات آبپز تزئین کرده بود. صاحب خانه برای آنکه ما تعارف نکنیم برای هرکدام از ما یک تکه مرغ گذاشت. ما شروع کردیم به خوردن سبزیجات کنارش که تا ایشان رویشان را برگرداندند ما مرغ‌ها را به ظرف اصلی برگرداندیم! خلاصه خیلی شانس آوردیم کسی متوجه نشد و از آن به بعد تصمیم گرفتیم با ایمان راسخ به همه اعلام کنیم که ما گیاهخواریم و جالب است که بهتان بگو حالا همه لطف می‌کنند و برای ما به قول خودشان گیاهخواران متعصب غذای گیاهی درست می کنند و از همه جالب تر اینکه همیشه مهمانان دیگر اول از غذای ما امتحان می‌کنند!خیلی وقت ها هم اگر موقعیت مناسب باشد، برای تبلیغ گیاهخواری هم که شده با یک ظرف غذای گیاهی به مهمانی می‌روم! ولی درکل باید بگم که متاسفانه مردم ما خیلی درمورد گوشتخواری متعصب هستند و عموماً بدون ارائه دلایل علمی به شدت سعی بر مخالفت با ما دارند.

 

19- به نظر شما چرا در ایران مسئله گیاهخواری آن طور که در سایر کشورها اهمیت دارد، مورد توجه قرار نگرفته است؟

تا آنجا که من در عمل طی این سالها دیده ام، فقط به دلیل عدم اطلاع است. در کشورهای پیشرفته مثل آلمان و سؤیس مردم نه تنها گیاهخواری را می‌شناسند بلکه بسیار به گیاهخواران احترام می‌گذارند و به آنها به چشم افراد سالم جامعه نگاه می‌کنند. خیلی از مردم ما حتی متاسفانه در قشر تحصیل کرده هنوز کلمه گیاهخواری و گیاهخوار را نشنیده‌اند.

 

20- به نظر شما برای آگاهی دادن به ایرانیان بهتر است روی دلیل اخلاقی گیاهخواری تاکید کرد یا دلیل علمی؟

به نظر من افراد مختلف به طرق مختلف آگاه می‌شوند. بسیاری فقط وقتی می‌فهمند گیاهخواری به معنی سیب زمینی و هویج آبپز نیست و می‌توانند غذاهای متنوع و خوشمزه‌ای بخورند، گیاهخوار می‌شوند. ولی برخی به دلایل علمی نیز نیاز دارند و دسته دیگری هم هستند که بنا به دلایل معنوی گوشت را کنار می‌گذارند. در نتیجه به نظر من باید به تمامی جنبه با هم پرداخت.

 

21- برای مادران جوانی که تازه فرزندی را به دنیا آورده اند چه توصیه ای دارید؟ لطفاً از تجربه های خودتان مثال بزنید.

من قلباً به همه آنها توصیه می‌کنم نه تنها نگران نباشید بلکه با ایمان فرزندتان را با طبیعت آشتی دهید!  

 

یامولاعلی مددی مولا12130

خداحافظ